lördag 26 juni 2010

Barn och botanik.

Trött...
Fäbo jänta...
Sliten men fin...
Fjädermygg...
Botanik på Hanhivittikko, beskåda alla vackra blommor och lära sig vad det heter. Växter är väl något en natur guide verkligen ska kunna. Väldigt bra med botanik lektioner då. Kanske lite fel att ha det veckan innan sommarlov. Man är ganska slut då. och har lite svårt att engagera sig. Vi skulle sätta ut små skyltar vid de olika växterna på fäboden där det stod svenskt och latinskt namn. Samtidigt då skulle vi lära oss vad det heter. Det blev nog mest så att vi hade lite tävling om vem som blev av med sina skyltar först. Namnen var det sisådär med. Jag mins en blomma och det var den Rolf inte kunde namnet på. Stackars Rolf. hihi... Vi hade även ett arrangemang på onsdagen. Dagis kul, massor av barn som skulle komma och leka med oss. Vi hade olika aktiviteter för dom. Papperstillverkning, fågelholks bygge, mikroskops koll, ull tovning, sagor och sång stund. Alla grupper fick varsin träbricka som visade vilken station de skulle gå till. Sen byttes det när de var klara vid den stationen, alla barn sprang runt hit och dit i slutet, är så med barn mycket spring i dem. Torsdagen hade vi sill lunch och rökbastu som avslutning på terminen otroligt mysigt och trevligt.

fredag 18 juni 2010

FFF - Fest - Fåglar - Fiske...

Det var försommarparty på Campingen. Härligt med dans och sång mm. En shyst sommar kväll med vacker solnedgång/ uppgång.

Fågelskådning och ringmärkning på Haparanda Sandskär. En otroligt vacker ö men med alldeles förmycke mygg. Vi inventerade, ringmärkte, bottaniserade, kulturerade, sov, åt och bastade. Inventeringen gick ut på att vi skulle dokumentera alla fåglar vi såg på ett vist område, inte det lättaste. Ringmärkningen var kul, väldigt rogivande. Vi tittade på de växter som finns på Sandskär blandannat Bottenviks malört en endemisk art finns bara på Sandskär. Vi blev guidade av Staffan på en kultur vandring, spännande värre. Det finns en fin bastu på Haparanda Sandskär. En mysig vecka bland mygg och fåglar. Haparanda Sandskär är en ö som är Nationalpark där det bedrivs ringmärkning och turistverksamhet på.

Fiske vecka med fiskeguiderna. Fiskeguidernas sista vecka på skolan och med oss naturguider. Vi Fick öva oss på att fiska med flug och kast spö. Vi gick igenom lite allt möjligt om fiske vad den äter, hur den lever, utrustning, hur man guidar mm. På tisdagskvällen hade vi gemensam avslutnings middag och sen blev det en liten eller stor skogs fest senare på kvällen. Med många galna foton. En kul kväll. Kommer sakna er galna fiskeguider. I slutet av turen testade vi att guida varandra vid en olycka. En skulle råka ramla i vattnen och den andra skulle ta hand om henne/ honom när det hände. Det gick sådär svårt att guida en av sina bästa vänner. Men det var lärorikt ändå. 
En tid med mycket liv och glädje med även lite sorg när fiskeguiderna lämnar oss. Men vi ses väll snart igen.

fredag 4 juni 2010

Bästa paddlingsturen ever.


Vi drog iväg med kajaker och kanadensare för att paddla. Logiskt. Paddlade i Poustijärvi. Jesper ramlade i när han fick en jätte gös på hela ett halvt kilo. Inte illa. Vi gick igenom lite eldning och badade. Hade en helt fantastisk kväll en sån man aldrig kommer glömma, en kväll det kan talas om. Turen slutade med bäver expedition. Men dock inte för alla det kom lite regn och jagade iväg vissa av de tappra guiderna.
Jag var en av dem. Är inte stolt över det men jag fick sova torrt i all fall.

måndag 24 maj 2010

Mat mat mat...

Mat mässa. Vi skulle fixa lite mat till en mat mässa som ägde rum på skolas område. Vi visade olika metoder av utomhus matlagning. Grillad lax på rieska med citron fräsch, Svamp risotto alla stormkök, Viltgryta med ädelost och Krubbelurer. Laxen var tillagad i folie på elden och Rieskan (Tornedalskt tunnbröd) gräddat på mourika. Risotton var kokt på stormkök och svampen var blandsvamp från Tornedalen. Viltgrytan innehöll renskav och rotfrukter bland annat. Krubbelurerna, Skrubbelurerna, Krummelurerna, (kärt barn har många namn) sockerkaksbitar vända i socker och kanel var väldigt omtyckta. Vi pratade och visade och serverade dessa fina läckerheter för hungriga gäster. Det blev ett väldigt lyckat arrangemang enligt min mening och jag tror att gästerna var nöjda också det hördes många mmm... när maten smakades.

söndag 23 maj 2010

Fågelskådare.

Orintologi och ekologi med Rolf Latti = fågelskådning med Roffe.
En vecka som börjas som vanligt var ett tag sen sist. Klassmöte på morgonen och sen teorilektion fram till lunch. Eftermiddagen fågelskådning vid älven.

Tisdagen var det uppstigning kl 04.00 för att titta på fåglar vid fem när dom är som aktivast. Vi gick ut med älven bort till en sjö där det är stort fågel liv. Vid sjön finns det ett fågeltorn  och ett antal grill platser. Vi studerade fåglarna på sjön, i träden, i luften, på marken och andra ställen. Hur de beter sig, vad de gör, hur de ser ut och hur de låter.
Många av fåglarnas läten kan man jämföra med en ramsa  som tex. Lövsångaren som sjunger - snälla mamma får jag gå på bio klockan nio... Det börjar högt och slutar lågt. Min favorit fågel grupp är nog vadare.

Onsdagen fick lite sov morgon, vi började inte för en vid sex. Då gick vi till samma sjö igen och ringmärkte lite fåglar. Vid lunch kom det gäster från Stockholm och vi lagade mat till dem, Tornedalspanna. Efter det slutade vi.

Fyra skulle vi samlas på torsdagen för att åka till ett fågeltorn i Tornio i Finnland. Vi stannade vid många ängar på vägen. Där har det blivit översvämningar pga den snabba snö smältningen på sista tiden.
Framme i Haparanda stannade vi på Ikeas baksida och studerade fåglarna där. Då såg vi två Bisamråttor, inte bara fåglar man ser i tubkikaren.
Vid Haparanda åkte vi över till Finland. Framme vid fågeltornet såg vi en Älg, Brun kärrhök och Fiskgjuse.
Innan hemfärden stannade vi och schoppade i Haparanda, hittade många bra prylar.
Fredagen blev det en liten fågeltur på morgonen sen gick vi igenom veckan och kommande veckor.

Några av alla fåglar vi såg denna veckan var Ladusvala, Skata, Trana, Fiskmås, Sädesäla, Knipa, Vigg, Blåmes, Buskskvätta, Brushanne, Jorduggla, Gråsparv, Sävsparv, Tofsvipa, Blå kärrhök, Kråka, Bofink, Svartvit flugsnappare, Björktrast, Storspov, Bläsand, Rosenfink, Gönbena, Smålom, Dvärgbekasin, Rödbena, Enkelbekasin, Gulärla, Ängspiplärka, Drillsnäppa, Kricka, Skrattmås, Gräsand, Fisktärna, Grönfink, Sjärtand, Ärtsångare, Ringduva,Trädpiplärka, Talgoxe, Silvertärna, Skäggdopping, Sångsvan, Skedand, Årta, Sothöna, Kaja, Gulsparv, Mosnäppa och många många fler.


En skön vecka med tidiga mornar.







tisdag 18 maj 2010

Ensamtur i skogen.

Campa själv i skogen i två nätter, göra en natur ruta 2x2 m, orientera, skriva färd- säkerhetsplan och packlista.
Det var vad det handlade om. 

Tanken var från början att vi skulle åka till Lofoten i Norge och vandra. Och där göra våra ensamturer. Men ekonomin ville inte det.

Jag gav mig iväg på torsdags förmiddagen. Gick ca fem km till en sjö där jag hade planerat att slå läger och träffa Elin. Ensamturen innebar också vi skulle göra natur rutor och umgås på dagarna. Och så  är det en säkerhets grej att någon annan vet var man är.

Jag slog läger vid sjön. Sen kom Elin och jag åt och pratade. Efter maten gick vi till en annan liten sjö som låg jämte. För att kolla på fåglar. Där var ett sångsvans par.  Var otroligt mysigt att sitta där i lingonriset och titta på sångsvan paret. Som simmade fridfullt i den lilla sjön. Fåglarna sjöng och nån enstaka mygga surrade förbi mitt öra.

På fredagen gjorde jag och Elin våra natur rutor där vi skulle se hur många olika arter vi kunde hitta. Sen vandrade vi vidare. På vandringen gick vi på en grusväg. Och jag vet inte hur många gånger vi svor över alla bilar som inte saktade in när de körde förbi oss. Framåt lunch kom vi fram till vägen där jag skulle svänga till höger och Elin skulle fortsätta rakt fram. Vi skildes åt och jag började vandra upp för Isovara berget. När jag vandrade upp för berget såg jag en tjäder höna.

Jag kom upp på en  utav bergstoppar som jag tyckte verkade fin där slog jag läger igen och tog mig en liten tupplur.
På kvällen när jag hade lagt mig blev det ett jätte åskoväder det åskade och regnade. Det kändes det lite obehagligt men det slutade vid tolvtiden. På lördagen vandrade jag hem igen. det var 27 grader varmt och jag hade vinter kängor och superunderställ. Kan tala om för dig att jag inte frös iallafall.

måndag 10 maj 2010

Vårmässa i Luleå.

 Vi var inbjudna till Vårmässan i Luleå. Vi skulle ha en egen monter och hjälpa till att bygga upp mässan. Vi fixade veckan innan med utstyrseln till vår monter.
Sen på måndag V.18 åkte vi till Luleå med guidemobilen var där prick åtta för att bygga upp en mässa som skulle vara i tre dagar. Vi fick börja med att lägga sten åt Beijers trägårds sten och murar. Sen var det trall skruvning som gällde, är en hejare på att skruva nu. Vi hjälpte även till med andra små sysslor här och där. Detta tog cirka tre dagar sen kom jord och blommer. Då var det planterings dags inte varje dag man planterar rakt på golvet i en ishall, mässan var i Arcushallen.
På torsdagen kom det fler utställare och vi började även med våran egna monter. Fiskeguiderna dom skulle ha flugkastnings instruktioner och tävling så det fanns en inomhus bassäng till dom att leka vid. Vi naturguider hade med oss en packad ryggsäck som besökarna skulle gissa vikten på.
På fredagen började mässan. Kl 10.00 strömmade det in massa nyfikna besökare och vi vi var på olika platser för att ge dom ett trevligt besök. Vi var bland annat i våran egna monter och vid fiskebanan förstås men även vid Hägglunds äventyrsbutik för att sälja tält och jag och Hampus satt bakom demonstrations köket för att sköta ljud, ljus och bild när kockarna skulle laga olika smaskigheter. Vi hjälpte Hägglunds med olika saker även tidigare i vecka. Och som tack för det fick vi lite rabatt i deras butik. Fredagen flöt på bra besökarna verkade tycka det var en trevlig mässa och vi hade kul på olika ställen.
På lördagen var det en ny mäss dag och denna dag skulle det stora mäss bröllopet äga rum. Jag och fyra andra guider fick hjälpa till att bygga upp en kyrka med altare och knäböj. Det var ett par som gifte sig på mässan och det var mycket att fixa med det. Efter bröllopet flöt resten av dagen på och vi avslutade kvällen med ett natt besök i Luleå centrum. På söndagen fick vi sovmorgon men det blev en intensiv dag endå. Det var sista dagen på mässan och allt skulle plockas ihop och städas. När allt var klart och vi hade blivit berömda och tackade för ett fantastiskt bra arbete rullade vi hemåt runt nio tiden. Under vecka fick vi bo på Arcus camping en mysig camping med fina stugor. det var en väldigt rolig, intensiv och lärorik vecka. Hoppas det kommer fler sådana.

torsdag 22 april 2010

Våra Älvar.

I går kväll var det en föreläsningskväll som vi arrangerade om våra älvar. Det skulle ha varit en debatt kväll om för och i mot vattenkraft. Detta arrangemanget har vi och fiskeguiderna jobbat med länge. Det blev ingen debatt kväll pga att vattenfall och andra vattenkrafts företag inte ville ställa upp. Det blev en föreläsningskväll istället.
De som föreläste var Crister Borg från Älvräddarne,  Börje Rytiniemi och Leif Häggbo från Trevia lotesen Tornedalen- Happaranda skärgårds fiskeområde. Vi bjöd på fika och hade lott försäljning. Efter fikat var jag tvungen att gå hem, hade feber och snuva. Det blev en lyckad kväll fast vi inte hade så många besökare.

tisdag 9 mars 2010

Kniv... ^^


 Blev klar med kniven i går. Äntligen!
Efter många timmars slit är den äntligen klar. Den är gjord av björkvril och  skinn. Bladet är ett kålståls blad.
 
Har fina ordcider hos mig nu. 

måndag 8 mars 2010

Vårig måndag.

Vädret har växlat som tusan idag. På förmiddagen var det linne väder och efter lunch haglade det en stund. Hagel vädret kom från Finland. Ganska "taskigt" av dom, haha... En dag som denna ska man egentligen vara ute och njuta av det fina vädret. Men inte vi inte vi sitter inne och fördjupar oss i miljöbalken och artskuddsförordningen. För att på fredag bli jakttillsynsmän (och kvinnor).  I kväll är det kniv kurs. Då ska jag bli helt klar med min kniv. Känns gött.