En blogg om en tjej som ska gå en tvåårig utbildning till naturguide. Så kan hennes vardag se ut.
måndag 24 maj 2010
Mat mat mat...
Mat mässa. Vi skulle fixa lite mat till en mat mässa som ägde rum på skolas område. Vi visade olika metoder av utomhus matlagning. Grillad lax på rieska med citron fräsch, Svamp risotto alla stormkök, Viltgryta med ädelost och Krubbelurer. Laxen var tillagad i folie på elden och Rieskan (Tornedalskt tunnbröd) gräddat på mourika. Risotton var kokt på stormkök och svampen var blandsvamp från Tornedalen. Viltgrytan innehöll renskav och rotfrukter bland annat. Krubbelurerna, Skrubbelurerna, Krummelurerna, (kärt barn har många namn) sockerkaksbitar vända i socker och kanel var väldigt omtyckta. Vi pratade och visade och serverade dessa fina läckerheter för hungriga gäster. Det blev ett väldigt lyckat arrangemang enligt min mening och jag tror att gästerna var nöjda också det hördes många mmm... när maten smakades.
söndag 23 maj 2010
Fågelskådare.
Orintologi och ekologi med Rolf Latti = fågelskådning med Roffe.
En vecka som börjas som vanligt var ett tag sen sist. Klassmöte på morgonen och sen teorilektion fram till lunch. Eftermiddagen fågelskådning vid älven.
Tisdagen var det uppstigning kl 04.00 för att titta på fåglar vid fem när dom är som aktivast. Vi gick ut med älven bort till en sjö där det är stort fågel liv. Vid sjön finns det ett fågeltorn och ett antal grill platser. Vi studerade fåglarna på sjön, i träden, i luften, på marken och andra ställen. Hur de beter sig, vad de gör, hur de ser ut och hur de låter.
Många av fåglarnas läten kan man jämföra med en ramsa som tex. Lövsångaren som sjunger - snälla mamma får jag gå på bio klockan nio... Det börjar högt och slutar lågt. Min favorit fågel grupp är nog vadare.
Onsdagen fick lite sov morgon, vi började inte för en vid sex. Då gick vi till samma sjö igen och ringmärkte lite fåglar. Vid lunch kom det gäster från Stockholm och vi lagade mat till dem, Tornedalspanna. Efter det slutade vi.
Fyra skulle vi samlas på torsdagen för att åka till ett fågeltorn i Tornio i Finnland. Vi stannade vid många ängar på vägen. Där har det blivit översvämningar pga den snabba snö smältningen på sista tiden.
Framme i Haparanda stannade vi på Ikeas baksida och studerade fåglarna där. Då såg vi två Bisamråttor, inte bara fåglar man ser i tubkikaren.
Vid Haparanda åkte vi över till Finland. Framme vid fågeltornet såg vi en Älg, Brun kärrhök och Fiskgjuse.
Innan hemfärden stannade vi och schoppade i Haparanda, hittade många bra prylar.
Fredagen blev det en liten fågeltur på morgonen sen gick vi igenom veckan och kommande veckor.
Några av alla fåglar vi såg denna veckan var Ladusvala, Skata, Trana, Fiskmås, Sädesäla, Knipa, Vigg, Blåmes, Buskskvätta, Brushanne, Jorduggla, Gråsparv, Sävsparv, Tofsvipa, Blå kärrhök, Kråka, Bofink, Svartvit flugsnappare, Björktrast, Storspov, Bläsand, Rosenfink, Gönbena, Smålom, Dvärgbekasin, Rödbena, Enkelbekasin, Gulärla, Ängspiplärka, Drillsnäppa, Kricka, Skrattmås, Gräsand, Fisktärna, Grönfink, Sjärtand, Ärtsångare, Ringduva,Trädpiplärka, Talgoxe, Silvertärna, Skäggdopping, Sångsvan, Skedand, Årta, Sothöna, Kaja, Gulsparv, Mosnäppa och många många fler.
tisdag 18 maj 2010
Ensamtur i skogen.
Campa själv i skogen i två nätter, göra en natur ruta 2x2 m, orientera, skriva färd- säkerhetsplan och packlista.
Tanken var från början att vi skulle åka till Lofoten i Norge och vandra. Och där göra våra ensamturer. Men ekonomin ville inte det.
Det var vad det handlade om.
Jag gav mig iväg på torsdags förmiddagen. Gick ca fem km till en sjö där jag hade planerat att slå läger och träffa Elin. Ensamturen innebar också vi skulle göra natur rutor och umgås på dagarna. Och så är det en säkerhets grej att någon annan vet var man är.
Jag slog läger vid sjön. Sen kom Elin och jag åt och pratade. Efter maten gick vi till en annan liten sjö som låg jämte. För att kolla på fåglar. Där var ett sångsvans par. Var otroligt mysigt att sitta där i lingonriset och titta på sångsvan paret. Som simmade fridfullt i den lilla sjön. Fåglarna sjöng och nån enstaka mygga surrade förbi mitt öra.
På fredagen gjorde jag och Elin våra natur rutor där vi skulle se hur många olika arter vi kunde hitta. Sen vandrade vi vidare. På vandringen gick vi på en grusväg. Och jag vet inte hur många gånger vi svor över alla bilar som inte saktade in när de körde förbi oss. Framåt lunch kom vi fram till vägen där jag skulle svänga till höger och Elin skulle fortsätta rakt fram. Vi skildes åt och jag började vandra upp för Isovara berget. När jag vandrade upp för berget såg jag en tjäder höna.
Jag kom upp på en utav bergstoppar som jag tyckte verkade fin där slog jag läger igen och tog mig en liten tupplur.
På kvällen när jag hade lagt mig blev det ett jätte åskoväder det åskade och regnade. Det kändes det lite obehagligt men det slutade vid tolvtiden. På lördagen vandrade jag hem igen. det var 27 grader varmt och jag hade vinter kängor och superunderställ. Kan tala om för dig att jag inte frös iallafall.
måndag 10 maj 2010
Vårmässa i Luleå.
Vi var inbjudna till Vårmässan i Luleå. Vi skulle ha en egen monter och hjälpa till att bygga upp mässan. Vi fixade veckan innan med utstyrseln till vår monter.
Sen på måndag V.18 åkte vi till Luleå med guidemobilen var där prick åtta för att bygga upp en mässa som skulle vara i tre dagar. Vi fick börja med att lägga sten åt Beijers trägårds sten och murar. Sen var det trall skruvning som gällde, är en hejare på att skruva nu. Vi hjälpte även till med andra små sysslor här och där. Detta tog cirka tre dagar sen kom jord och blommer. Då var det planterings dags inte varje dag man planterar rakt på golvet i en ishall, mässan var i Arcushallen.
På torsdagen kom det fler utställare och vi började även med våran egna monter. Fiskeguiderna dom skulle ha flugkastnings instruktioner och tävling så det fanns en inomhus bassäng till dom att leka vid. Vi naturguider hade med oss en packad ryggsäck som besökarna skulle gissa vikten på.
Sen på måndag V.18 åkte vi till Luleå med guidemobilen var där prick åtta för att bygga upp en mässa som skulle vara i tre dagar. Vi fick börja med att lägga sten åt Beijers trägårds sten och murar. Sen var det trall skruvning som gällde, är en hejare på att skruva nu. Vi hjälpte även till med andra små sysslor här och där. Detta tog cirka tre dagar sen kom jord och blommer. Då var det planterings dags inte varje dag man planterar rakt på golvet i en ishall, mässan var i Arcushallen.
På torsdagen kom det fler utställare och vi började även med våran egna monter. Fiskeguiderna dom skulle ha flugkastnings instruktioner och tävling så det fanns en inomhus bassäng till dom att leka vid. Vi naturguider hade med oss en packad ryggsäck som besökarna skulle gissa vikten på.
På fredagen började mässan. Kl 10.00 strömmade det in massa nyfikna besökare och vi vi var på olika platser för att ge dom ett trevligt besök. Vi var bland annat i våran egna monter och vid fiskebanan förstås men även vid Hägglunds äventyrsbutik för att sälja tält och jag och Hampus satt bakom demonstrations köket för att sköta ljud, ljus och bild när kockarna skulle laga olika smaskigheter. Vi hjälpte Hägglunds med olika saker även tidigare i vecka. Och som tack för det fick vi lite rabatt i deras butik. Fredagen flöt på bra besökarna verkade tycka det var en trevlig mässa och vi hade kul på olika ställen.
torsdag 22 april 2010
Våra Älvar.
I går kväll var det en föreläsningskväll som vi arrangerade om våra älvar. Det skulle ha varit en debatt kväll om för och i mot vattenkraft. Detta arrangemanget har vi och fiskeguiderna jobbat med länge. Det blev ingen debatt kväll pga att vattenfall och andra vattenkrafts företag inte ville ställa upp. Det blev en föreläsningskväll istället.
De som föreläste var Crister Borg från Älvräddarne, Börje Rytiniemi och Leif Häggbo från Trevia lotesen Tornedalen- Happaranda skärgårds fiskeområde. Vi bjöd på fika och hade lott försäljning. Efter fikat var jag tvungen att gå hem, hade feber och snuva. Det blev en lyckad kväll fast vi inte hade så många besökare.
tisdag 9 mars 2010
Kniv... ^^
Blev klar med kniven i går. Äntligen!
Efter många timmars slit är den äntligen klar. Den är gjord av björkvril och skinn. Bladet är ett kålståls blad.
Efter många timmars slit är den äntligen klar. Den är gjord av björkvril och skinn. Bladet är ett kålståls blad.
Har fina ordcider hos mig nu.
måndag 8 mars 2010
Vårig måndag.
Vädret har växlat som tusan idag. På förmiddagen var det linne väder och efter lunch haglade det en stund. Hagel vädret kom från Finland. Ganska "taskigt" av dom, haha... En dag som denna ska man egentligen vara ute och njuta av det fina vädret. Men inte vi inte vi sitter inne och fördjupar oss i miljöbalken och artskuddsförordningen. För att på fredag bli jakttillsynsmän (och kvinnor). I kväll är det kniv kurs. Då ska jag bli helt klar med min kniv. Känns gött.
söndag 7 mars 2010
lagar, lagar,lagar...
Jag blev fiske bevakare i fredags. Var skit nervös inför provet i fredags, men det var en baggis. Frågorna var nästan redan ifyllda. Har pratat om lagar hit och dit hela veckan. Höll på att bli galen ,måndag, tisdag, onsdag fiskelagen, torsdag polisen kom och berättade om den svenska lagen brottsbalken kap 24 § 1,4,6 och 7. Fredag provet. När man är fiske bevakare håller man koll på att folk har fiske kort på det området man bevakar. Området ansöker man om till länsstyrelsen när man har hittat ett område. Till veckan som kommer är det ännu mer lagar som ska plöjas igenom jakt lagen. Får hoppas jag blir jakt bevakare också, men det ska tydligen vara svårare. Och jag som är trött på lagar redan nu. Man kan säga att det där med lagar är inte riktigt min grej.
torsdag 4 mars 2010
SLAO - ABISKO
Åkte till Abisko på söndagen, åkte 40 mil i bussen, trasig fläkt, fantastiska vänner, SLAO- snö och lavin utbildning, hade teori på måndags förmiddagen, pratade om brottkanter, säkert vägval, terräng fällor, jobbade med spade- sond- transceive, åkte upp på Nuolia på eftermiddagen, var knappt nån snö och -25, tog mig ner med möda, åkte till björnfjäll i Norge på tisdagen, topptur, promenad på skidor till toppen, SOL, var -27 och lite blåst, kollade snökvaliten, hade avslutnings exeminering på onsdagen, fick låna turskidor med stighudar, hade -40 som kallast en natt, sov på vandrarhem, fick istappar till ögonfransar på dagarna. bastade en kväll, åt god mat, hade fantastiska instruktörer, svettades fast det var -27 ute, klarade utbildningen, fick certifieringen, vill åka till Abisko igen, gjorde kamrat räddning, hittade transceiverna, grävde snö i ett V, kändes som första gången jag åkte skidor igen,
åkte hem, hade kul.
MM................................................................
söndag 14 februari 2010
Vintertur...
Så var det dags för vår första veckotur, bo i tält en hel arbetsvecka. Det skulle vara en vinter tur med prat om skogen, djuren, lite fisk och mycket skidåkning. Så blev det också. Vi packade bilen med folk och släpet med utrustning på måndag morgon sen bar det iväg. Vi åkte till Bengts ställe (tillfälliga rektorn). Där vi parkerade bilarna för att skida iväg till vår camping plats för natten. I och med att vi skulle vara ute hela veckan hade vi mycket packning med oss. Var jobbigt att dra pulkorna med den i , tur att vi har många starka killar och tjejer i klassen. På vägen stannade vi för att ta vilopauser och lunch. Man måste dricka mycket även fast det är kallt ute och det kan vara farligt att svettas när det är kalt ute och när man blir stilla blir man fort kall. Därför hade vi ett lugnt tempo så alla hängde med och ingen blev för svettig. När vi kom fram till lägerplatsen slog vi upp tälten. Innan man slår upp tälten på vintern måste man packa snön så att man kan sätta fast pinnarna i snön. Det gör man genom att trampa med fötter och skidor i snön. Sen får det stå en stund och frysa. Tälten uppsatta, snön packad och varma kläder på och då känner man att hungern börjar komma. Vi fixade lite ved och fick precis upp en eld så vi kunde laga vår tacos till middag. Blöt ved är inte det lättaste att elda med. Brinner inte lika bra. Konstigt! Efter middagen krypte vi till kojs.
Tisdagen packade vi ihop våra saker och åkte bort till sjön som vi fiskade med nät i förra veckan. Vi fick 7 gösar och en lake. Efter upptagningen av nät åt vi lunch. Efter ett gott mål mat var man laddad för resan till nästa campingplats. Den resan på vitablixten, lumpens gamla tur skidor, var väldigt jobbig. Vi kom till en jättebacke så vi var tvungna att ta av oss våra skidor och pulsa upp i snön, den räckte upp till midjan, kändes knappt som man kom framåt. Vår nästa campingplats var Honkenen-stugan (skolans stuga). När vi kom fram var kl 19.00 och det var mörkt ute så vi sov i stugan istället för tälten. Lite fusk jag vet men men.
En lyckad vecka med mycket snö och sol.
.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)