torsdag 22 april 2010

Våra Älvar.

I går kväll var det en föreläsningskväll som vi arrangerade om våra älvar. Det skulle ha varit en debatt kväll om för och i mot vattenkraft. Detta arrangemanget har vi och fiskeguiderna jobbat med länge. Det blev ingen debatt kväll pga att vattenfall och andra vattenkrafts företag inte ville ställa upp. Det blev en föreläsningskväll istället.
De som föreläste var Crister Borg från Älvräddarne,  Börje Rytiniemi och Leif Häggbo från Trevia lotesen Tornedalen- Happaranda skärgårds fiskeområde. Vi bjöd på fika och hade lott försäljning. Efter fikat var jag tvungen att gå hem, hade feber och snuva. Det blev en lyckad kväll fast vi inte hade så många besökare.

tisdag 9 mars 2010

Kniv... ^^


 Blev klar med kniven i går. Äntligen!
Efter många timmars slit är den äntligen klar. Den är gjord av björkvril och  skinn. Bladet är ett kålståls blad.
 
Har fina ordcider hos mig nu. 

måndag 8 mars 2010

Vårig måndag.

Vädret har växlat som tusan idag. På förmiddagen var det linne väder och efter lunch haglade det en stund. Hagel vädret kom från Finland. Ganska "taskigt" av dom, haha... En dag som denna ska man egentligen vara ute och njuta av det fina vädret. Men inte vi inte vi sitter inne och fördjupar oss i miljöbalken och artskuddsförordningen. För att på fredag bli jakttillsynsmän (och kvinnor).  I kväll är det kniv kurs. Då ska jag bli helt klar med min kniv. Känns gött.

söndag 7 mars 2010

lagar, lagar,lagar...

Jag blev fiske bevakare i fredags. Var skit nervös inför provet i fredags, men det var en baggis. Frågorna var nästan redan ifyllda. Har pratat om lagar hit och dit hela veckan. Höll på att bli galen ,måndag, tisdag, onsdag fiskelagen, torsdag polisen kom och berättade om den svenska lagen brottsbalken kap 24 § 1,4,6 och 7. Fredag provet. När man är fiske bevakare håller man koll på att folk har fiske kort på det området man bevakar. Området ansöker man om till länsstyrelsen när man har hittat ett område. Till veckan som kommer är det ännu mer lagar som ska plöjas igenom jakt lagen. Får hoppas jag blir jakt bevakare också, men det ska tydligen vara svårare. Och jag som är trött på lagar redan nu. Man kan säga att det där med lagar är inte riktigt min grej.

torsdag 4 mars 2010

SLAO - ABISKO

Åkte till Abisko på söndagen, åkte 40 mil i bussen, trasig fläkt, fantastiska vänner, SLAO- snö och lavin utbildning, hade teori på måndags förmiddagen, pratade om brottkanter, säkert vägval, terräng fällor, jobbade med spade- sond- transceive, åkte upp på Nuolia på eftermiddagen, var knappt nån snö och -25, tog mig ner med möda, åkte till björnfjäll i Norge på tisdagen, topptur, promenad på skidor till toppen, SOL, var -27 och lite blåst, kollade snökvaliten, hade avslutnings exeminering på onsdagen, fick låna turskidor med stighudar, hade -40 som kallast en natt, sov på vandrarhem, fick istappar till ögonfransar på dagarna. bastade en kväll, åt god mat, hade fantastiska instruktörer, svettades fast det var -27 ute, klarade utbildningen, fick certifieringen, vill åka till Abisko igen, gjorde kamrat räddning, hittade transceiverna, grävde snö i ett V, kändes som första gången jag åkte skidor igen, 
åkte hem, hade kul. 
MM................................................................


söndag 14 februari 2010

Vintertur...

Så var det dags för vår första veckotur, bo i tält en hel arbetsvecka. Det skulle vara en vinter tur med prat om skogen, djuren, lite fisk och mycket skidåkning. Så blev det också. Vi packade bilen med folk och släpet med utrustning på måndag morgon sen bar det iväg. Vi åkte till Bengts ställe (tillfälliga rektorn). Där vi parkerade bilarna för att skida iväg till vår camping plats för natten. I och med att vi skulle vara ute hela veckan hade vi mycket packning med oss. Var jobbigt att dra pulkorna med den i , tur att vi har många starka killar och tjejer i klassen. På vägen stannade vi för att ta vilopauser och lunch. Man måste dricka mycket även fast det är kallt ute och det kan vara farligt att svettas när det är kalt ute och när man blir stilla blir man fort kall. Därför hade vi ett lugnt tempo så alla hängde med och ingen blev för svettig. När vi kom fram till lägerplatsen slog vi upp tälten. Innan man slår upp tälten på vintern måste man packa snön så att man kan sätta fast pinnarna i snön. Det gör man genom att trampa med fötter och skidor i snön. Sen får det stå en stund och frysa. Tälten uppsatta, snön packad och varma kläder på och då känner man att hungern börjar komma. Vi fixade lite ved och fick precis upp en eld så vi kunde laga vår tacos till middag. Blöt ved är inte det lättaste att elda med. Brinner inte lika bra. Konstigt! Efter middagen krypte vi till kojs. Tisdagen packade vi ihop våra saker och åkte bort till sjön som vi fiskade med nät i förra veckan. Vi fick 7 gösar och en lake. Efter upptagningen av nät åt vi lunch. Efter ett gott mål mat var man laddad för resan till nästa campingplats. Den resan på vitablixten, lumpens gamla tur skidor, var väldigt jobbig. Vi kom till en jättebacke så vi var tvungna att ta av oss våra skidor och pulsa upp i snön, den räckte upp till midjan, kändes knappt som man kom framåt. Vår nästa campingplats var Honkenen-stugan (skolans stuga). När vi kom fram var kl 19.00 och det var mörkt ute så vi sov i stugan istället för tälten. Lite fusk jag vet men men.
Onsdagen pratade vi lite om fällor för ripa och räv på förmiddagen. Sen åkte vi ut för att sätta upp egna ripfällor. Leif en ny/gammal lärare var med oss på turen och visade hur man gör och varför. Han var med oss hela veckan. På kvällen tog vi det bara lugnt och åt lite "egen" fiskad gös. Jag och Elin satte upp tältet så vi sov ute den natten. Några andra gjorde likadant och resten sov i stugan.

På torsdagen berättade Leif om Honkanenstugans och skogens historia. Vi åkte ut på en liten exekution för att titta på gamla träd och nya spår. Vi såg lodjursspår, det tyckte jag var väldigt häftigt, har jag aldrig sätt innan. På kvällen bastade några av killarna och vi andra spelade kort. Det bjöds på vår standard rätt stekt blodpudding, bacon och palt den kvällen. Inte min favorit men är man hungrig så går det mesta ner. Sov i stugan denna natt, har ingen bra anledning bara att jag är en bekväm människa och att vi ville vara klara så tidigt som möjligt för att åka hem på fredagen, då är det lättare om man har packat tältet innan.
På fredag bar det hemåt blev en tur på 8 km i ett vackert solväder med lite lättare packning. Det är ofta lättare att åka hem än dit. Såg nya roliga spår på vägen hem, utter och mård.
En lyckad vecka med mycket snö och sol.
.









lördag 6 februari 2010

Vinter vinter...

Nu är vi åter tillbaka i skolan alla verkar haft ett bra lov. Första veckan i skolan blev inte som det stod på schemat Eva -Lena var sjuk hela veckan så vi fick ta eget ansvar är ett problem ibland. Det stod att vi skulle besöka skolans ö och inventera den på djur liv och växt liv. Det gjorde vi faktiskt också utan lärare. På ön finns det harar, räv, nån älg, björk, tall, gran och snö. Vi tog skidorna vitablixten ut till ön i Torneälv. Sen skulle vi diskutera vad vi ska använda ön till vad vi kan göra med den. Det gjorde vi också utan lärare helt otroligt. Anledningen till att jag är så förvånad till att vi klarar det utan att nån tvingar oss eller tjatar på oss är att det har varit ganska dåligt go i klassen viljan har inte funnits. Många som är besvikna på mycket. Men jag är nöjd och glad. På torsdags kvällen var vi hos Rolf och lakfiskade i hans kåta på sjön. Fredagen var speciell vi tog skidorna och åkte ut till en sjö för att vittja och lägga nät. Jag tänkte det inte kan man lägga nät i sjön på vintern det är ju is på sjön. Hade aldrig hört det innan. Men det gick alldeles utmärkt förutom att det var -30 ute på sjön. Allting frös. Vi frös, fisken frös, näten frös, kameran frös. Allt helt enkelt. Men vi fik fisk ändå 17 gösar och en sik. Denna veckan gick vi efter schemat till en början i alla fall. På måndagen sammanställde vi förra veckan. Det ska bli en viltvårds ö. Tisdagen åkte vi ut och pimpelfiskade med några frågor i bakhuvudet som vi skulle fundera på. Hur man gör ett grönt arrangemang, vad man ska tänka på och hur jag skulle ha gjort. Vi käkade lunch i kåtan och drack kaffe som Eva- Lena hade med sig. Det är svårt att veta vad man ska tänka på vad är ett grönt arrangemang egentligen vad är grönt. Det är att man ska vårda om natur och miljö. Men hur ska vi visa det för gästen? Vara miljövänliga själva. Hur skulle jag ha gjort? Bjudit på kaffe och berättat att det här det vi står i nu "naturen" det är vår, er, andras framtid var rädd om den! Onsdagen jobbade vi med debattkvällen vi ska ha längre fram i vår. För och emot vattenkraft. Torsdagen föreläste Eva- Lena lite om ekoturism och vi jobbade med några uppgifter. På fredagen var det dags att ändra schemat igen vi skulle åka till Jokkmokks marknad. Vi åkte lidit på morgonen de 35 mil för att titta på den omtalade marknaden. Men vi åkte inte bara dit för nöjes skull så roligt skulle vi inte ha vi fik kolla upp lite saker när vi var där och lämna in i veckan. Men det var absolut inget ansträngande. Så vi kunde lugnt gå runt och titta på alla sakerna i stånden och shoppa lite. Mycket folk och många stånd. Ganska kallt var det också, märkte vi när vi insåg att vi var för dåligt klädda. Men jag tyckte det var jättekul tack Eva- Lena för att du ändra schemat. Nästa vecka ska vi ut på en riktig tur ut i skogen, i en vecka, sova ute i tält. Hoppas det inte blir för kallt. Det räcker med att det är snö överallt. Men det ska bli kul.

torsdag 7 januari 2010

Praktiken 09-10

Det finns jättemycket att skriva om mina fyra praktik veckor i Finland men jag vet inte var jag ska börja. Det blir en sumering i det stora hela tror jag. Jag gjorde min praktik på Harriniva holiday center. De är ett hotell som erbjuder boende och friluftsaktiviteter. De har skotrar, husky hundar, skidor, snöskor, bastu, iglos mm. Min uppgift på Harriniva var att va hjälpguide. Fixa allt innan, lite under och efter gästerna hade gjort sin aktivitet. Mest hjälpte jag till när det var stora grupper och det va det nästan över hela jul och nyår. De körde skoter och hundspann och då skulle det finnas en eld de kund värma sig vid och lite fika att mumsa på det gjorde jag. Jag körde även siste efter gruppen för att se så att alla hängde med och inget hände. Under tiden föräldrarna var ute och körde hundspann fick jag leka med barnen så de inte hade tråkigt och frös och tvärtom när barnen åkte, inte det lättaste när de talar franska. Det var franska turister hela tiden jag hjälpte till med, eller hade hand om. Utom en gång då var det en grupp från England en otrolig skillnad och lättnad när man förstår vad de säger och de förstår mig. Det var inte nog med att jag talade engelska/ svengelska med turisterna talade även det med personalen på stället. Väldigt bra träning. Turisterna fick även åka på utflykt en busstur med besök på olika ställen. En renfarm, Lunch i en iglo, ett museum och en stor souvenir shop "Sannas souvenir shop". I och med att det var jul var det mycket jul tema pepparkaksbakning, klä julgranen, hälsa på tomten i hans stuga och mumsa på pannkakor ( knivigt att göra pannkakor på öppen eld), Sjunga julsånger (på franska). En eftermiddag för varje grupp några fler för mig fick de prova på att gå med snöskor, åka längdskidor, pulka, spark och mini skoter för barnen. På julafton och nyårsafton åkte vi ut till en stuga i skogen med gästerna för att basta , äta middag, pimpelfiska, umgås och övernatta. Det var en speciell jul och nyår för mig den här gången. Hoppas faktiskt att det ska bli fler sådana det var riktigt trevligt.Vid tolvslaget på nyårsafton stod vi och kysste varandra på kinderna i skenet av raketerna. Så de gör i Frankrike. Inga bamse kramar här inte. Det jag har gjort mest under min tid på Harriniva är eldat, druckit varm choklad, kört skoter och skrattat. Tack för en underbar tid hoppas vi ses igen Harriniva stuff. ^^
www.harriniva.fi

måndag 30 november 2009

En vecka kvar.

Nu är det bara en vecka kvar till praktiken börjar. Jag börjar bli lite nervös nu. Det har inte hänt så mycket sen sist men vi har gjort lite iallafall. Bland annat har vi isfiskat. Det var kalt blött och dimmigt. Och helt helt dött i sjön för min del inte ett enda hugg. Vi fick tillsammans några tusenbröder och en gädda. Isen var tio cm och vatten nivån som var ovan på isen var också tio cm på de värsta ställena. De sämsta förutsättningar när man ska guida en grupp dåligt väder dåliga kläder och ingen fisk. Men det var bra för då vet vi vad vi ska göra för att hålla upp stämningen vid ett sådant tillfälle i framtiden. När man är ute på isen ska man tänka på säkerheten i första hand.

Grått men glatt!


För att vi ska bli så erfarna som möjligt fick vi prova att ta oss upp med is dubbar ur vattnet dock inte i sjön (som tur var) utan i simmhallen. Det är jobbigt, jag provade med skoter overål och ryggsäck. Det var väldigt tungt och jobbigt. Sen måste man ju ha is dubbar med sig på isen och det hade jag inga. Så vi gjorde egna med spik och träbitar. Det kändes inte så jätte säkert, får hoppas man har riktiga den dagen man ramlar i på riktigt.

Blött och Tungt!



Vi var hos Sixten för vi skulle hjälpa honom med ett arrangemang som han hade i fredags. Så först, förra fredagen var vi och hälsade på hans renar och rekade. Pratade lite med Oskar och Felix två av renarna där, dom som är tama. Vi åt soppa och planerade inför fredan. Sen i fredags var det dags för att prova guide yrket på riktigt för mig. Det var ett gäng stockholmare, 41 stycken som skulle bli servade med lite frilufsaktiviteter. Vi hade saga i kota, renrajd, natur stig och lasso kastning att erbjuda. Jag hjälpte till att Köra renrajden kälke som renen drar. Så nu har jag fått renkörkort :). Inte alla som har det. Oskar och Felix var inte jätte samarbetsvilliga i fredags, skulle inte jag heller varit om jag var ren. Arrangemanget och guidningen gick fint. Gästerna var nöjda och vi var trötta så det var inget att klaga på. Jag tror dom var nöjda iallafall.

Jag och Felix är på promenad...





Klarade skoterkörkortet i kväll. I morgon Har vi sista kniv träffen för detta året. Hoppas jag blir klar. Och i morgon börjar packningen. Kanske är lite saker jag behöver inhandla nu i sista minuten mä. Denna veckan har vi matlagnings vecka.

torsdag 12 november 2009

Turister.


Så var jag veckovärd igen. Turismkunskap och turismgeografi denna gång. Vi har läst två väldigt spännande böcker denna veckan välkommen till paradiset och det goda värdskapet. Paradis boken handlar om turismindustrins baksida och den andra handlar om värdskap som du förstår. Snön har kommit för att stanna nu tror vi och det är väldigt lätt att längta bort till varmare bredgrader nu. Vi har pratat om vad folk vill ha och hur de vill ha det när de åker på semester om hur det vill ha allt för sig själva men en då bli servade jämt och hur det i sintur leder bort lokalbefolkningen och förstör miljön och naturen. Denna veckan har jag inte behövt jobba så mycket som veckovärd, läraren har fixat det mesta.
Jag har kommit en bit på kniven nu har stoppat in bladet i en träbit ser inte så jätte mycket ut för värden än. Man står lite som ett fån när man får två träbitar och ett blad i hannden. Här, varsågod, gör en kniv. Det tar tid och är inte det lättaste.
Annars gör jag inte så mycket läser på jägarexamen, fattar inget där heller ibland.
Fick en talrik över näsbenet här om dagen, Henrik och jag bråkade lite (på skoj) sådant som händer här skoj och kul oftast. Fredag i mon igen skönt, kul, jobbigt tiden går så fort.