torsdag 7 januari 2010

Praktiken 09-10

Det finns jättemycket att skriva om mina fyra praktik veckor i Finland men jag vet inte var jag ska börja. Det blir en sumering i det stora hela tror jag. Jag gjorde min praktik på Harriniva holiday center. De är ett hotell som erbjuder boende och friluftsaktiviteter. De har skotrar, husky hundar, skidor, snöskor, bastu, iglos mm. Min uppgift på Harriniva var att va hjälpguide. Fixa allt innan, lite under och efter gästerna hade gjort sin aktivitet. Mest hjälpte jag till när det var stora grupper och det va det nästan över hela jul och nyår. De körde skoter och hundspann och då skulle det finnas en eld de kund värma sig vid och lite fika att mumsa på det gjorde jag. Jag körde även siste efter gruppen för att se så att alla hängde med och inget hände. Under tiden föräldrarna var ute och körde hundspann fick jag leka med barnen så de inte hade tråkigt och frös och tvärtom när barnen åkte, inte det lättaste när de talar franska. Det var franska turister hela tiden jag hjälpte till med, eller hade hand om. Utom en gång då var det en grupp från England en otrolig skillnad och lättnad när man förstår vad de säger och de förstår mig. Det var inte nog med att jag talade engelska/ svengelska med turisterna talade även det med personalen på stället. Väldigt bra träning. Turisterna fick även åka på utflykt en busstur med besök på olika ställen. En renfarm, Lunch i en iglo, ett museum och en stor souvenir shop "Sannas souvenir shop". I och med att det var jul var det mycket jul tema pepparkaksbakning, klä julgranen, hälsa på tomten i hans stuga och mumsa på pannkakor ( knivigt att göra pannkakor på öppen eld), Sjunga julsånger (på franska). En eftermiddag för varje grupp några fler för mig fick de prova på att gå med snöskor, åka längdskidor, pulka, spark och mini skoter för barnen. På julafton och nyårsafton åkte vi ut till en stuga i skogen med gästerna för att basta , äta middag, pimpelfiska, umgås och övernatta. Det var en speciell jul och nyår för mig den här gången. Hoppas faktiskt att det ska bli fler sådana det var riktigt trevligt.Vid tolvslaget på nyårsafton stod vi och kysste varandra på kinderna i skenet av raketerna. Så de gör i Frankrike. Inga bamse kramar här inte. Det jag har gjort mest under min tid på Harriniva är eldat, druckit varm choklad, kört skoter och skrattat. Tack för en underbar tid hoppas vi ses igen Harriniva stuff. ^^
www.harriniva.fi

måndag 30 november 2009

En vecka kvar.

Nu är det bara en vecka kvar till praktiken börjar. Jag börjar bli lite nervös nu. Det har inte hänt så mycket sen sist men vi har gjort lite iallafall. Bland annat har vi isfiskat. Det var kalt blött och dimmigt. Och helt helt dött i sjön för min del inte ett enda hugg. Vi fick tillsammans några tusenbröder och en gädda. Isen var tio cm och vatten nivån som var ovan på isen var också tio cm på de värsta ställena. De sämsta förutsättningar när man ska guida en grupp dåligt väder dåliga kläder och ingen fisk. Men det var bra för då vet vi vad vi ska göra för att hålla upp stämningen vid ett sådant tillfälle i framtiden. När man är ute på isen ska man tänka på säkerheten i första hand.

Grått men glatt!


För att vi ska bli så erfarna som möjligt fick vi prova att ta oss upp med is dubbar ur vattnet dock inte i sjön (som tur var) utan i simmhallen. Det är jobbigt, jag provade med skoter overål och ryggsäck. Det var väldigt tungt och jobbigt. Sen måste man ju ha is dubbar med sig på isen och det hade jag inga. Så vi gjorde egna med spik och träbitar. Det kändes inte så jätte säkert, får hoppas man har riktiga den dagen man ramlar i på riktigt.

Blött och Tungt!



Vi var hos Sixten för vi skulle hjälpa honom med ett arrangemang som han hade i fredags. Så först, förra fredagen var vi och hälsade på hans renar och rekade. Pratade lite med Oskar och Felix två av renarna där, dom som är tama. Vi åt soppa och planerade inför fredan. Sen i fredags var det dags för att prova guide yrket på riktigt för mig. Det var ett gäng stockholmare, 41 stycken som skulle bli servade med lite frilufsaktiviteter. Vi hade saga i kota, renrajd, natur stig och lasso kastning att erbjuda. Jag hjälpte till att Köra renrajden kälke som renen drar. Så nu har jag fått renkörkort :). Inte alla som har det. Oskar och Felix var inte jätte samarbetsvilliga i fredags, skulle inte jag heller varit om jag var ren. Arrangemanget och guidningen gick fint. Gästerna var nöjda och vi var trötta så det var inget att klaga på. Jag tror dom var nöjda iallafall.

Jag och Felix är på promenad...





Klarade skoterkörkortet i kväll. I morgon Har vi sista kniv träffen för detta året. Hoppas jag blir klar. Och i morgon börjar packningen. Kanske är lite saker jag behöver inhandla nu i sista minuten mä. Denna veckan har vi matlagnings vecka.

torsdag 12 november 2009

Turister.


Så var jag veckovärd igen. Turismkunskap och turismgeografi denna gång. Vi har läst två väldigt spännande böcker denna veckan välkommen till paradiset och det goda värdskapet. Paradis boken handlar om turismindustrins baksida och den andra handlar om värdskap som du förstår. Snön har kommit för att stanna nu tror vi och det är väldigt lätt att längta bort till varmare bredgrader nu. Vi har pratat om vad folk vill ha och hur de vill ha det när de åker på semester om hur det vill ha allt för sig själva men en då bli servade jämt och hur det i sintur leder bort lokalbefolkningen och förstör miljön och naturen. Denna veckan har jag inte behövt jobba så mycket som veckovärd, läraren har fixat det mesta.
Jag har kommit en bit på kniven nu har stoppat in bladet i en träbit ser inte så jätte mycket ut för värden än. Man står lite som ett fån när man får två träbitar och ett blad i hannden. Här, varsågod, gör en kniv. Det tar tid och är inte det lättaste.
Annars gör jag inte så mycket läser på jägarexamen, fattar inget där heller ibland.
Fick en talrik över näsbenet här om dagen, Henrik och jag bråkade lite (på skoj) sådant som händer här skoj och kul oftast. Fredag i mon igen skönt, kul, jobbigt tiden går så fort.

torsdag 5 november 2009

Starta företag.


Starta företag. Vill jag det?

Jag vet inte det än, men det är det vi har jobbat med i veckan. Pratat om marknadsföring och entreprenörsskap. Jag kanske vill starta ett eget företag någon gång i livet. Vi fick göra en affärsplan i onsdags det var inte det lättaste. Man måste ha en ide`för att starta ett företag och det har jag inte, tror jag inte iallafall.
Vi har varit på olika föreläsningar i veckan bland annatt en i dag som var jätte bra. Det var en kille från Växsjö som åkte till Nepal och startade ett företag där. Det låter kanske inte så jätte kul men det var mycket intressant Vi har även lyssnat på tre företag som sysslar mer med rådgivinig till företag.
Det börjar bli mörkt här nu. Mörknar redan vid fyra tiden. Undras hur länge det är kvar till det är mörkt konstant typ. Föresten jag fick praktik platsen som jag ville ha. det blir i Finnland på ett stort ställe om inget händer. Blir över julen. Det ska bli spännande.
I morgon undras vad som händer då. Ha en fortsatt fin kväll eller dag.

onsdag 4 november 2009

Stickande vecka med fest.


Det har varit en soft vecka med stickning som huvud uppgift för min del. Man kunde även göra kåsor och annat men jag föll för stickningen. Stickade måndag, stickade tisdag, stickade, onsdag, stickade torsdag, var helt slut fredag ;). Nej det var faktiskt inte så farligt men vi var lediga i fredags. Då var vi och kollade på rengärde. Det är när man fångar in renarna för att märka och dokumentera dom. Papprena skickas sedan till länstyrelsen. Blev det några vantar tror du, - jo två par faktiskt Två par äkta lovika vantar stickade av mig själv.
På fredag kvällen var vi på hallowin fest. Jag var zombi. Festen ägde rum på folketshus det var mycket folk där för att vara i Övertorneå. Det wowades när jag kom ut på dansgolvet, hade lyckats med min aoutfit, den var läskig. Poäng till mig hehe...


måndag 26 oktober 2009

Studieresa!!!




Förra veckan började vi med praktikförberedelse. Så nu är det bara att vänta på svar och hoppas att man får ett , -ja det går bra.
Sen på onsdagen åkte vi iväg för att besöka olika turistföretag. Vi var på två ställen på onsdagen i Sverige och två ställen på torsdagen i Finland. Vi besökte olika ställen i olika storlekar. Finland har verkligen kommit längre en vi när det gäller turismen. Första besöket på onsdagen gav en lite jobbigt intryck av yrket. Det fick mig att fundera om det här verkligen är rätt för mig. Tanken vad har jag gett mig in i kom. Nästa ställe som vi besökte var halt annorlunda. Det var mer personligt och då kände jag mig trygg ingen, det är rätt. Det känns så nu iallafall men man vet aldrig hur man kommer känna i framtiden. I Finnland var vi på två väldigt stora företag. Ett ställe hade över 400 hundar. Det är där jag förhoppningsvis ska göra min vinterpraktik. Väldigt fint ställe.
Varje vecka har vi något som kallas veckovärdar det är en elev i klassen som tillsammans med läraren planerar och genomför veckan. Förra veckan var jag veckovärd. Förarbetet var att ta kontakt med de olika ställena och kolla om vi kunde komma. Det gick ganska bra. Sen när veckan väl startade Var det jag som vad klassens "guide". Det är lättare sagt än gjort att vara guide. Jag behöver öva mycket till.
På fredagen var vi i Rovaniemi och kollade på tomteland och arktikum ett museum. Tomteland var inte alls som jag trodde, det var sämre, tycker jag. När vi var i Rovaniemi var det extra jobbigt att vara guide för då var fyra elever och några lärare till med. Sen åkte vi buss det innebar att jag fick prata i mikrofonen. Inte min grej alls Tyckte nästan det var lite jobbigt.
På fredags kvällen skulle vi hitta på något kul. Det är inte alltid det lättaste här uppe. Det blev en resa till till Rovaniemi, tio mil enkel resa för att gå på krogen och dansa. Men det var värt det. Det var riktigt trevligt.
Jag kollade lite med dom i klassen nu i helgen och dom verkar vara nöjda med veckan, så jag tror att jag hade annordnat en helt ok vecka.
Det var tur det trots missen med tiderna.

fredag 16 oktober 2009

Var inte så farligt som jag trodde.










Det var den överlevnadskursen. Ca två dagar och en natt. Det skulle varit tre dagar och två nätter. Men det blev ändrade planer pga ett arrangemang som klassen ska göra till helgen i Honkanenjärvi. Överlevnadskursen som vi kom hem från igår var inte alls som jag trodde att den skulle vara. Jag var lite orolig att jag skulle bli lite grinig och sur när jag inte kunde äta något. Men det var jag inte bara trött och seg, energi lös. Vi började med att gå en bit sen gjorde vi läger. Vindskydd av grenar och kvistar (björk slanor och gran ris). Det gick sakta framåt men det gick. Resultatet blev ganska okej, det regnade igenom lite på natten så sovsäckarna blev lite blöta. Nybörjar miss där! Dag två blev det som sagt ändrade planer vi skulle egentligen övernattat en natt till men istället blev det en dagspromenad. Avslutning med korvgrillning hos vår lärare.
Man är van att äta så det är lite mer psykiskt att man är hungrig. Man är egentligen inte så hungrig men man vet att man borde äta. Det är svårt att förklara känslan som jag hade igår, den var speciell är nog en bra förklaring.
Vi hade en liten olycka på vägen. Det var en kille som fejkade att han skadade benet. Jag tyckte vi skötte uppgiften galant, om jag får säga det själv.
Det var en bra övning iallafall nu vet man lite mer hur man reagerar när man blir för hungrig, när energin tar slut. TRÖTT...
Jag tycker stämingen var förvånansvärt god hela tiden.
Hoppas vi ska göra fler överlevnadsturer under utbildningsyfte framåt.
Men ve du vad, det ska vi. =)

tisdag 13 oktober 2009

Överlevnadskurs.




Dax för tur igen. En tredagars vandring med överlevnads tema blir spännande. Ingen mat på två och en halv dag. Inget ombyte med kläder. Inget tält, vi ska bygga egna vindskydd av naturens resurser. Som sagt kommer bli spännande. Det värsta tror jag blir snön och kylan.




Vi har pratat om Same kulturen och rensköttsel idag det är intressant med olika kulturer. Det finns många olika synsätt på det där med renskötsel och ännu mer på same kulturen. Hade lite jägarexsamen på eftermiddagen pratade lite om jägaren. Kommer förhoppningsvis vara jag om ca ett år.




Får vi se hur det blir i morgon, tror jag ska äta en ordentlig frukost innan vi åker.

måndag 12 oktober 2009

Tillbaka från Stockholm.


Nu var man hemma från storstaden igen det var fyra helt fantastiska dagar med fult ös hela tiden. Det var shopping, bio, fest,sevärdighets besök, promenad, besök hos släkten, fika stunder mm. Jag hälsade på min bästa vän Janna det var sjukt länge sen sist. Väldigt fin lya hon har. Det var lång att åka ner men det gick bra. Jag har åkt pendeltåg, tunnelbana, tåg, bil och buss denna helgen fattades bara flyg och båt. Känns som jag har åkt lite denna helgen.

Det är nästan som två olika kontinenter Stockholm och Övertorneå helt olika. Jag känner mig nästan lite vilse där i storstaden som jag inte riktigt passar in. Men egentligen är det inget jag behöver oroa mig för, för alla är så himla olika i Stockholm. Det är nästan värre här i Övertorneå här vet alla vem man är å vart man bor. Det var som jag skrev löven hade knappt fallit där, och det var fortfarande snö här när vi kom hem i natt.

Trots att jag kände mig lite vilse så vill jag åka tillbaka igen gärna fler gånger.
Saknar dig vännen. <3
Det är verkligen sant borta bra men hemma bäst. Börjar känna mig hemma här nu.

tisdag 6 oktober 2009

Första snön i Kirruna.

Kirruna det känns nästan lite exsotiskt. Lång men endå nära nu är det ännu närmre än vad det var för 63 dagar sen. Så många dagar har jag varit här nu, och i dag var första dagen jag kände att det kunde kvitta med skolan, att jag lika gärna kunde legat kvar i sängen när klockan ringde. När vi var i Kirruna i helgen kom första snön. vaknade på söndags förmiddagen och såg att det var vitt ute den 4 oktober. Undra om ens löven har börjat falla nere i söder. När vi kom hem till Övertorneå senare på kvällen så snöade det även här.

Jag ska åka till Stockholm och hälsa på vänner och bekanta i morgon. Vi är lediga fram till tisdag ska bli kul, riktigt kul. De dagar som varit i veckan har vi jobbat in lite och börjat med Naturbruk och Skogsbruk. Idag hade vi första lektionen i Jägarexsamen det blir nog en intressant och spännande kurs. Mycket att läsa och lära. Det var kajakpolo i gårkväll, en blöt sport det. Vi har kajakpolo måndag, onsdag och söndag. Jag är bara med på två i veckan, eftersom vi är ute i skogen på tur ibland.