onsdag 13 oktober 2010

BRÄNDÖN

Praktik på Brändö konferens och fritidsby. En vacker udde som lyser i alla höstens färger. Badtunnor, bastu, storkåta och mysiga stugor. Brändöns utbud.

Från fönstret ser jag solen gå upp över horisonten när jag dricker mitt morgon kaffe. Chefen pratar i telefon, kocken skramlar i köket och guiden pysslar ute på tomten. Gästerna lyser med sin frånvaro så här på hösten mellan sensommaren och julborden. Men i morgon kommer det faktiskt en grupp som ska ha konferens och bada i tunnan på kvällen. Så i morgon får jag elda och fixa stora konferens rummet.

Nu efter kaffet tror jag jag ska göra lite nya blom dekorationer till borden här i restaurangen. Chefen pratar med någon lokal bo om hockey matchen vi ska visa här till helgen. Han säger att det blir Mexikansk buffé. Är tydligen någon som är allergisk mot något.
Kocken gör lag till köttet som ska vara på julbordet. Jag har hjälpt honom innan i veckan med hallongrottorna och chokladbollarna. Det blev över två hundra av varje sort. Och det behövs göras fler. Guiden flyttar kanoterna inför vintern. Han är väldigt bra han och hans jobb skulle passa mig väldigt bra också. 

Chefen har gett mig lite uppgifter för nästa vecka. Gräset ska klippas, stugorna ska städas och så vill han att jag ska komma med nya idéer på aktiviteter. De aktiviteter de har nu är uppdraget, femkamp, dinner on ice, kajak och kanot, matlagning tillsammans, kamerajakten, huggorms-safari, skattjakt, fiske, trampbilar, ribcharter, skoter, vinprovning, skidturer och snöskoturer, snöskulpturer  mm. Även fast de har så många olika aktiviteter vill chefen att jag ska komma med lite nya idéer. Men det är främst aktiviteter att göra inomhus innan julbordet och fler uppgifter till uppdraget. Uppdraget som är ett papper med olika uppgifter att lösa, pappret och lite andra saker finns i en ryggsäck som delas ut lag vis till gästerna.

I kväll ska jag nog laga spenatsoppa i min lilla stuga som jag får låna, om inte kocken bjuder på middag förstås. Kanske kan få chokladkaka då. Smarrigt!

Jag känner mig lite seg efter helgen, vi hade en stor grupp studenter som festade loss här då. Mycket glas att plocka men det var väldigt kul. Dom kom hit med Kungsholmen, den stora båten som Brändön också äger.
Jaha, nu är kaffet uppdrucket och det är dags att börja jobba. 

tisdag 12 oktober 2010

Nya naturguider.

De nya naturguiderna har börjat hos oss nu. Och denna veckan skulle vi ta hand om dom. En liten introvecka. Vi planerade en paddlingstur att ta med dom på. Starten gick från inloppet till Poustijärvi och målet var Honkanen stugan.

De paddlade en sträcka och fick lära sig att laga en kanot på vägen, en kanot som var trasig, miss hos guiderna, (illa). De kom fram till första lägerplatsen vid sjön Postijärvi. Det åts en god wook tillagad av mig och Elin och berättades roliga, konstiga och spännande historier runt elden när natten smög på.

Vi i tvåan hade delat upp oss i olika guide team. Jag var i mat laget Hunter five. Det stod grillkorv, wook, kyckling gryta och tacos på menyn för tredagarsturen. En smarrig meny för att förgylla dom nya naturguidernas upplevelser, genom vatten och över stock och sten.

Nästa dag vandrade de till Honkanen stugan och på vägen mötte de på en skadad man (fejkat skadad). Då fick de ta hand om honom, en övning i första hjälpen. Framme vid stugan bjöds det på kyckling gryta sen var det rundvisning, fri aktivitet, guide övningar, kaffe kokning och  eldning mm. På kvällen åts det tacos och bastades. Efter en lång dag sov alla sött till ugglans hoande och någons snarkningar.

Sista dagen packades och städades det. Sen bar det av hemåt. De nya guiderna var i det stora hela nöjda med vår tur.Tillbaka på skola packades det upp och utvärderades. De sa att maten var super god. Då blev jag nöjd!

måndag 20 september 2010

Ringmärknings kurs.

 Haparanda Sandskär Here I come again. Åter igen får jag gå iland på denna vackra ö. Denna tid är det tystare och mindre mygg men det är även denna gång som fåglarna är intressanta. Naturklubben ska bli utbildade ringmärkare. Vi ska bo i naturskyddsföreningens stuga.

Efter avlastning av båten tar vi oss en välförtjänt kopp kaffe i solen men blåsten svalkar kaffet lite för snabbt. Kvällen kommer och vi äter gott och spekulerar om morgondagen. Vi är inte helt själva på ön vi har tre erfarna ringmärkare där som hjälper och utbildar oss. Ingrid, Alan och Andreas.

Klockan ringer klockan 5 och vi klär på oss kikare och matsäck för att öppna näten vid 6 tiden. Den första fågeln som jag får ringmärka är en liten kungsfågel på 3 gram den sjunger högt och vackert och den lilla gula fläcken på huvudet visar att han är en ståtlig herre. Vi plockar försiktigt ut fåglarna ur näten för att inte skada dem. Vid 12 tiden stänger vi näten och vandrar tillbaka till stugorna. På eftermiddagen är det fri aktivitet, nån skådar, nån läser, nån fixar rundor men vi i naturklubben vi sover.

På kvällen lagas det mat och bastas. Så flyter veckan på det märks och plockas och pratas. Vi lär oss mäta, väga, kolla kön och fett, fågelarter, mm. På eftermiddagarna promeneras och skådas det. Men vi i naturklubben vi sover. Och på kvällarna äts det gott, skrivs protokoll, bastas det, och umgås det.

Vädret var växlande men många kvällar var det vackra solnedgångar. Jag stickade ett par nya Lovika vantar. En kväll i veckan såg vi norrsken och en morgon såg vi tre älgar.

När veckan var slut packade vi för hemfärd tackade för att vi fick komma och lyckönskades inför framtiden. Vi klarade alla kursen och har nu rätt att ringmärka fåglar ideellt. I stort sätt all ringmärkning i Sverige sker ideellt.

Jag vinkade farväl till ön och tänkte hoppas vi ses snart igen. Haparanda Sandskär en plats jag gillar!

lördag 4 september 2010

Fördjupningstiden.

Valbara kurser i sex veckor. Jakt, kultur eller natur var ämnena vi fick välja mellan. Jag valde natur. Simon, Hampus och jag blev natur klubben. Vi lärde oss växter så det bara kokade i huvudet.

Vi for till älv, bäck, ängsmark, skog, myr och skärgård för att studera vilka blommor och plantor som bor var. Vi räknade flodpärlmusslor och ringmärkte fåglar. Vårt lexikon Rolf följde oss som mentor och klubb medlem.

När vi var inne gjorde vi en växt utställning och diskuterade uppbyggnad av växterna, men mest var vi ute. Nu gäller det bara att komma ihåg alla blommor, mossor, gräs, halvgräs, fibblor, buskar, träd, med flera. Men är det riktigt illa så kan man ju alltid fråga lexikonet! Om han finns där.....?

söndag 15 augusti 2010

SAREK....

Två veckors fjällvandring i Sarek nationalpark. Vad ska man packa, vad ska man ta med sig för mat, vad  kommer det bli för väder, kommer jag orka, kommer vi kunna hålla sams ?

Ja shiit va frågor och olika funderingar jag hade innan vi åkte iväg. Vet inte om allt var löst innan veckorna var slut heller. Jag orkade hela turen men svetten lackade och humöret vacklade mycket under resan. Men vi höll sams till större delen av tiden.

Vi vandrade på led och i obanad terräng och ja det är precis som det låter rakt ut i vildmarken. Vandringen började i Ritsem och slutade i Kvikkjokk från ena sidan av fjäll kartan till andra sidan av kartan.
14 mil totalt. Jokkarna var is kalla och kängorna varma. På fjällen såg vi renar och lämlar. Nere i dalen härjade myggen och i sjöarna simmade magnifika öringar. Cecilia som var vår guide lärde oss växter, guide teknik, vadning, fjäll fakta, mm. Vädret blev toppen strålande SOL i två veckor. Cecilia hade aldrig varit med om något liknande. Jag hade tung packning men lyckligt vis inget onödigt med mig.

I Sareks hjärta fanns det ett dass som blev väl använt när vi hittade det. Inte det enklaste att gömma sig för att göra sina behov på fjället. Utsikten kan inte beskrivas med ord. Visst är det trevligt att se sig i spegeln när man borstar tänderna på morgonen men jag skulle nog kunna säga att det är tusen gånger bättre att se fjällen. Maten under turen var kanske inte på gastronomisk nivå men den var ack så behövd. Hade lite av varje med mig risotto, frystorkat, pasta, frukt & nöt mix, soppor, musli, mm. Men de bästa matupplevelserna var när vi kom till Akse där STF har en liten shop. Då köpte jag knäckebröd det var en njutning jag sent kommer glömma, jag blev alldeles lyrisk. Helt sjukt gott att få något ordenligt att tugga på. Och den andra var när jag och Elin åt blåbärspaj med hjortron vid en mysig sjö.

När vi kom hem var vi glada, brunare, trötta och upprymda av det sköna naturen. Mina tankar när jag kom hem var shiit va duktig jag är och jag vill åka dit igen... NU!

torsdag 5 augusti 2010

Forspaddling och lite helikoppter.

Forspaddlings certifiering, inte illa. Ganska häftig sport i mina ögon. 

Vi for till B-O i Kiruna för att ha vattenvecka. Det betydde att vi skulle få lära oss att paddla i fors och certifiera oss i det. Vi fick bo på en liten camping plats vid Laxforsen. Där B-O brukar guida sina gäster. Det var en otrolig fin plats dels för att den låg vackert vid älven som det fortfarande fanns timmer kvar i sen flottningen, men även för att just nu i denna tid stod alla Linneor i blom. En av min favorit blommor.

Vi hade teori i B-Os lokaler på hans tomt, vi tränings paddlade i älven som vi campade vid och vi fick prova forspaddling i Kalixälven. I mitten av veckan kom en familj på besök till B-O och vi guidade dem 8 guider till 4 gäster men de var mycket nöjda och så även vi då. Är gästen nöjd kan guiden vara nöjd!
 
 Vi fick även testa att ta ner en helikopter, helikopter säkerhet. Så vi kan ta emot gäster när de vill åka upp i fjällen till öde platser och fiska tex. eller andra turer. Kul att vifta lite med armarna till en helikopter.

Sista dagen var stora teori och praktik provet. Teori provet skrev vi på B-os tomt, inte det lättaste. Praktikprovet gjorde vi i Lina älven. Vi skulle paddla en sträcka som B-o och hans guider inte hade rekat innan. Sträckan avslutades med ett fall på 16 m Lina fallet. Man fick passa sig för att inte åka ner för det kan sluta illa då. Men vissa järva i klassen pratade om att de skulle åka ner för fallet i en tunna. Helt galet... =) Det var rikigt roligt att paddla, några svåra partier och sen i slutet fick man paddla ordentligt så man kom in till kanten innan fallet. Veckans väder var ganska regnigt men det gjorde inte så mycket för vi var mycket i vatten ändå.
Jag klarade certifieringen!

onsdag 21 juli 2010

Sommar lov!

 Bilder från min sommar ledighet... Lata sköna dagar..

Sola.

Bada.
Broder Jacob

Öland.
Rauker.


Dyk utflykt.
Dykning.

lördag 26 juni 2010

Barn och botanik.

Trött...
Fäbo jänta...
Sliten men fin...
Fjädermygg...
Botanik på Hanhivittikko, beskåda alla vackra blommor och lära sig vad det heter. Växter är väl något en natur guide verkligen ska kunna. Väldigt bra med botanik lektioner då. Kanske lite fel att ha det veckan innan sommarlov. Man är ganska slut då. och har lite svårt att engagera sig. Vi skulle sätta ut små skyltar vid de olika växterna på fäboden där det stod svenskt och latinskt namn. Samtidigt då skulle vi lära oss vad det heter. Det blev nog mest så att vi hade lite tävling om vem som blev av med sina skyltar först. Namnen var det sisådär med. Jag mins en blomma och det var den Rolf inte kunde namnet på. Stackars Rolf. hihi... Vi hade även ett arrangemang på onsdagen. Dagis kul, massor av barn som skulle komma och leka med oss. Vi hade olika aktiviteter för dom. Papperstillverkning, fågelholks bygge, mikroskops koll, ull tovning, sagor och sång stund. Alla grupper fick varsin träbricka som visade vilken station de skulle gå till. Sen byttes det när de var klara vid den stationen, alla barn sprang runt hit och dit i slutet, är så med barn mycket spring i dem. Torsdagen hade vi sill lunch och rökbastu som avslutning på terminen otroligt mysigt och trevligt.

fredag 18 juni 2010

FFF - Fest - Fåglar - Fiske...

Det var försommarparty på Campingen. Härligt med dans och sång mm. En shyst sommar kväll med vacker solnedgång/ uppgång.

Fågelskådning och ringmärkning på Haparanda Sandskär. En otroligt vacker ö men med alldeles förmycke mygg. Vi inventerade, ringmärkte, bottaniserade, kulturerade, sov, åt och bastade. Inventeringen gick ut på att vi skulle dokumentera alla fåglar vi såg på ett vist område, inte det lättaste. Ringmärkningen var kul, väldigt rogivande. Vi tittade på de växter som finns på Sandskär blandannat Bottenviks malört en endemisk art finns bara på Sandskär. Vi blev guidade av Staffan på en kultur vandring, spännande värre. Det finns en fin bastu på Haparanda Sandskär. En mysig vecka bland mygg och fåglar. Haparanda Sandskär är en ö som är Nationalpark där det bedrivs ringmärkning och turistverksamhet på.

Fiske vecka med fiskeguiderna. Fiskeguidernas sista vecka på skolan och med oss naturguider. Vi Fick öva oss på att fiska med flug och kast spö. Vi gick igenom lite allt möjligt om fiske vad den äter, hur den lever, utrustning, hur man guidar mm. På tisdagskvällen hade vi gemensam avslutnings middag och sen blev det en liten eller stor skogs fest senare på kvällen. Med många galna foton. En kul kväll. Kommer sakna er galna fiskeguider. I slutet av turen testade vi att guida varandra vid en olycka. En skulle råka ramla i vattnen och den andra skulle ta hand om henne/ honom när det hände. Det gick sådär svårt att guida en av sina bästa vänner. Men det var lärorikt ändå. 
En tid med mycket liv och glädje med även lite sorg när fiskeguiderna lämnar oss. Men vi ses väll snart igen.

fredag 4 juni 2010

Bästa paddlingsturen ever.


Vi drog iväg med kajaker och kanadensare för att paddla. Logiskt. Paddlade i Poustijärvi. Jesper ramlade i när han fick en jätte gös på hela ett halvt kilo. Inte illa. Vi gick igenom lite eldning och badade. Hade en helt fantastisk kväll en sån man aldrig kommer glömma, en kväll det kan talas om. Turen slutade med bäver expedition. Men dock inte för alla det kom lite regn och jagade iväg vissa av de tappra guiderna.
Jag var en av dem. Är inte stolt över det men jag fick sova torrt i all fall.