Två veckors fjällvandring i Sarek nationalpark. Vad ska man packa, vad ska man ta med sig för mat, vad kommer det bli för väder, kommer jag orka, kommer vi kunna hålla sams ?
Ja shiit va frågor och olika funderingar jag hade innan vi åkte iväg. Vet inte om allt var löst innan veckorna var slut heller. Jag orkade hela turen men svetten lackade och humöret vacklade mycket under resan. Men vi höll sams till större delen av tiden.
Vi vandrade på led och i obanad terräng och ja det är precis som det låter rakt ut i vildmarken. Vandringen började i Ritsem och slutade i Kvikkjokk från ena sidan av fjäll kartan till andra sidan av kartan.
14 mil totalt. Jokkarna var is kalla och kängorna varma. På fjällen såg vi renar och lämlar. Nere i dalen härjade myggen och i sjöarna simmade magnifika öringar. Cecilia som var vår guide lärde oss växter, guide teknik, vadning, fjäll fakta, mm. Vädret blev toppen strålande SOL i två veckor. Cecilia hade aldrig varit med om något liknande. Jag hade tung packning men lyckligt vis inget onödigt med mig.
I Sareks hjärta fanns det ett dass som blev väl använt när vi hittade det. Inte det enklaste att gömma sig för att göra sina behov på fjället. Utsikten kan inte beskrivas med ord. Visst är det trevligt att se sig i spegeln när man borstar tänderna på morgonen men jag skulle nog kunna säga att det är tusen gånger bättre att se fjällen. Maten under turen var kanske inte på gastronomisk nivå men den var ack så behövd. Hade lite av varje med mig risotto, frystorkat, pasta, frukt & nöt mix, soppor, musli, mm. Men de bästa matupplevelserna var när vi kom till Akse där STF har en liten shop. Då köpte jag knäckebröd det var en njutning jag sent kommer glömma, jag blev alldeles lyrisk. Helt sjukt gott att få något ordenligt att tugga på. Och den andra var när jag och Elin åt blåbärspaj med hjortron vid en mysig sjö.
När vi kom hem var vi glada, brunare, trötta och upprymda av det sköna naturen. Mina tankar när jag kom hem var shiit va duktig jag är och jag vill åka dit igen... NU!
En blogg om en tjej som ska gå en tvåårig utbildning till naturguide. Så kan hennes vardag se ut.
söndag 15 augusti 2010
torsdag 5 augusti 2010
Forspaddling och lite helikoppter.
Forspaddlings certifiering, inte illa. Ganska häftig sport i mina ögon.
Vi for till B-O i Kiruna för att ha vattenvecka. Det betydde att vi skulle få lära oss att paddla i fors och certifiera oss i det. Vi fick bo på en liten camping plats vid Laxforsen. Där B-O brukar guida sina gäster. Det var en otrolig fin plats dels för att den låg vackert vid älven som det fortfarande fanns timmer kvar i sen flottningen, men även för att just nu i denna tid stod alla Linneor i blom. En av min favorit blommor.
Vi hade teori i B-Os lokaler på hans tomt, vi tränings paddlade i älven som vi campade vid och vi fick prova forspaddling i Kalixälven. I mitten av veckan kom en familj på besök till B-O och vi guidade dem 8 guider till 4 gäster men de var mycket nöjda och så även vi då. Är gästen nöjd kan guiden vara nöjd!
Vi fick även testa att ta ner en helikopter, helikopter säkerhet. Så vi kan ta emot gäster när de vill åka upp i fjällen till öde platser och fiska tex. eller andra turer. Kul att vifta lite med armarna till en helikopter.
Sista dagen var stora teori och praktik provet. Teori provet skrev vi på B-os tomt, inte det lättaste. Praktikprovet gjorde vi i Lina älven. Vi skulle paddla en sträcka som B-o och hans guider inte hade rekat innan. Sträckan avslutades med ett fall på 16 m Lina fallet. Man fick passa sig för att inte åka ner för det kan sluta illa då. Men vissa järva i klassen pratade om att de skulle åka ner för fallet i en tunna. Helt galet... =) Det var rikigt roligt att paddla, några svåra partier och sen i slutet fick man paddla ordentligt så man kom in till kanten innan fallet. Veckans väder var ganska regnigt men det gjorde inte så mycket för vi var mycket i vatten ändå.
Jag klarade certifieringen!
Vi hade teori i B-Os lokaler på hans tomt, vi tränings paddlade i älven som vi campade vid och vi fick prova forspaddling i Kalixälven. I mitten av veckan kom en familj på besök till B-O och vi guidade dem 8 guider till 4 gäster men de var mycket nöjda och så även vi då. Är gästen nöjd kan guiden vara nöjd!
Vi fick även testa att ta ner en helikopter, helikopter säkerhet. Så vi kan ta emot gäster när de vill åka upp i fjällen till öde platser och fiska tex. eller andra turer. Kul att vifta lite med armarna till en helikopter.
Sista dagen var stora teori och praktik provet. Teori provet skrev vi på B-os tomt, inte det lättaste. Praktikprovet gjorde vi i Lina älven. Vi skulle paddla en sträcka som B-o och hans guider inte hade rekat innan. Sträckan avslutades med ett fall på 16 m Lina fallet. Man fick passa sig för att inte åka ner för det kan sluta illa då. Men vissa järva i klassen pratade om att de skulle åka ner för fallet i en tunna. Helt galet... =) Det var rikigt roligt att paddla, några svåra partier och sen i slutet fick man paddla ordentligt så man kom in till kanten innan fallet. Veckans väder var ganska regnigt men det gjorde inte så mycket för vi var mycket i vatten ändå.
Jag klarade certifieringen!
onsdag 21 juli 2010
Sommar lov!
lördag 26 juni 2010
Barn och botanik.
![]() |
| Trött... |
| Fäbo jänta... |
| Sliten men fin... |
![]() |
| Fjädermygg... |
fredag 18 juni 2010
FFF - Fest - Fåglar - Fiske...
Fiske vecka med fiskeguiderna. Fiskeguidernas sista vecka på skolan och med oss naturguider. Vi Fick öva oss på att fiska med flug och kast spö. Vi gick igenom lite allt möjligt om fiske vad den äter, hur den lever, utrustning, hur man guidar mm. På tisdagskvällen hade vi gemensam avslutnings middag och sen blev det en liten eller stor skogs fest senare på kvällen. Med många galna foton. En kul kväll. Kommer sakna er galna fiskeguider. I slutet av turen testade vi att guida varandra vid en olycka. En skulle råka ramla i vattnen och den andra skulle ta hand om henne/ honom när det hände. Det gick sådär svårt att guida en av sina bästa vänner. Men det var lärorikt ändå.
En tid med mycket liv och glädje med även lite sorg när fiskeguiderna lämnar oss. Men vi ses väll snart igen.
fredag 4 juni 2010
Bästa paddlingsturen ever.

Vi drog iväg med kajaker och kanadensare för att paddla. Logiskt. Paddlade i Poustijärvi. Jesper ramlade i när han fick en jätte gös på hela ett halvt kilo. Inte illa. Vi gick igenom lite eldning och badade. Hade en helt fantastisk kväll en sån man aldrig kommer glömma, en kväll det kan talas om. Turen slutade med bäver expedition. Men dock inte för alla det kom lite regn och jagade iväg vissa av de tappra guiderna.
Jag var en av dem. Är inte stolt över det men jag fick sova torrt i all fall.
måndag 24 maj 2010
Mat mat mat...
Mat mässa. Vi skulle fixa lite mat till en mat mässa som ägde rum på skolas område. Vi visade olika metoder av utomhus matlagning. Grillad lax på rieska med citron fräsch, Svamp risotto alla stormkök, Viltgryta med ädelost och Krubbelurer. Laxen var tillagad i folie på elden och Rieskan (Tornedalskt tunnbröd) gräddat på mourika. Risotton var kokt på stormkök och svampen var blandsvamp från Tornedalen. Viltgrytan innehöll renskav och rotfrukter bland annat. Krubbelurerna, Skrubbelurerna, Krummelurerna, (kärt barn har många namn) sockerkaksbitar vända i socker och kanel var väldigt omtyckta. Vi pratade och visade och serverade dessa fina läckerheter för hungriga gäster. Det blev ett väldigt lyckat arrangemang enligt min mening och jag tror att gästerna var nöjda också det hördes många mmm... när maten smakades.
söndag 23 maj 2010
Fågelskådare.
Orintologi och ekologi med Rolf Latti = fågelskådning med Roffe.
En vecka som börjas som vanligt var ett tag sen sist. Klassmöte på morgonen och sen teorilektion fram till lunch. Eftermiddagen fågelskådning vid älven.
Tisdagen var det uppstigning kl 04.00 för att titta på fåglar vid fem när dom är som aktivast. Vi gick ut med älven bort till en sjö där det är stort fågel liv. Vid sjön finns det ett fågeltorn och ett antal grill platser. Vi studerade fåglarna på sjön, i träden, i luften, på marken och andra ställen. Hur de beter sig, vad de gör, hur de ser ut och hur de låter.
Många av fåglarnas läten kan man jämföra med en ramsa som tex. Lövsångaren som sjunger - snälla mamma får jag gå på bio klockan nio... Det börjar högt och slutar lågt. Min favorit fågel grupp är nog vadare.
Onsdagen fick lite sov morgon, vi började inte för en vid sex. Då gick vi till samma sjö igen och ringmärkte lite fåglar. Vid lunch kom det gäster från Stockholm och vi lagade mat till dem, Tornedalspanna. Efter det slutade vi.
Fyra skulle vi samlas på torsdagen för att åka till ett fågeltorn i Tornio i Finnland. Vi stannade vid många ängar på vägen. Där har det blivit översvämningar pga den snabba snö smältningen på sista tiden.
Framme i Haparanda stannade vi på Ikeas baksida och studerade fåglarna där. Då såg vi två Bisamråttor, inte bara fåglar man ser i tubkikaren.
Vid Haparanda åkte vi över till Finland. Framme vid fågeltornet såg vi en Älg, Brun kärrhök och Fiskgjuse.
Innan hemfärden stannade vi och schoppade i Haparanda, hittade många bra prylar.
Fredagen blev det en liten fågeltur på morgonen sen gick vi igenom veckan och kommande veckor.
Några av alla fåglar vi såg denna veckan var Ladusvala, Skata, Trana, Fiskmås, Sädesäla, Knipa, Vigg, Blåmes, Buskskvätta, Brushanne, Jorduggla, Gråsparv, Sävsparv, Tofsvipa, Blå kärrhök, Kråka, Bofink, Svartvit flugsnappare, Björktrast, Storspov, Bläsand, Rosenfink, Gönbena, Smålom, Dvärgbekasin, Rödbena, Enkelbekasin, Gulärla, Ängspiplärka, Drillsnäppa, Kricka, Skrattmås, Gräsand, Fisktärna, Grönfink, Sjärtand, Ärtsångare, Ringduva,Trädpiplärka, Talgoxe, Silvertärna, Skäggdopping, Sångsvan, Skedand, Årta, Sothöna, Kaja, Gulsparv, Mosnäppa och många många fler.
tisdag 18 maj 2010
Ensamtur i skogen.
Campa själv i skogen i två nätter, göra en natur ruta 2x2 m, orientera, skriva färd- säkerhetsplan och packlista.
Tanken var från början att vi skulle åka till Lofoten i Norge och vandra. Och där göra våra ensamturer. Men ekonomin ville inte det.
Det var vad det handlade om.
Jag gav mig iväg på torsdags förmiddagen. Gick ca fem km till en sjö där jag hade planerat att slå läger och träffa Elin. Ensamturen innebar också vi skulle göra natur rutor och umgås på dagarna. Och så är det en säkerhets grej att någon annan vet var man är.
Jag slog läger vid sjön. Sen kom Elin och jag åt och pratade. Efter maten gick vi till en annan liten sjö som låg jämte. För att kolla på fåglar. Där var ett sångsvans par. Var otroligt mysigt att sitta där i lingonriset och titta på sångsvan paret. Som simmade fridfullt i den lilla sjön. Fåglarna sjöng och nån enstaka mygga surrade förbi mitt öra.
På fredagen gjorde jag och Elin våra natur rutor där vi skulle se hur många olika arter vi kunde hitta. Sen vandrade vi vidare. På vandringen gick vi på en grusväg. Och jag vet inte hur många gånger vi svor över alla bilar som inte saktade in när de körde förbi oss. Framåt lunch kom vi fram till vägen där jag skulle svänga till höger och Elin skulle fortsätta rakt fram. Vi skildes åt och jag började vandra upp för Isovara berget. När jag vandrade upp för berget såg jag en tjäder höna.
Jag kom upp på en utav bergstoppar som jag tyckte verkade fin där slog jag läger igen och tog mig en liten tupplur.
På kvällen när jag hade lagt mig blev det ett jätte åskoväder det åskade och regnade. Det kändes det lite obehagligt men det slutade vid tolvtiden. På lördagen vandrade jag hem igen. det var 27 grader varmt och jag hade vinter kängor och superunderställ. Kan tala om för dig att jag inte frös iallafall.
måndag 10 maj 2010
Vårmässa i Luleå.
Vi var inbjudna till Vårmässan i Luleå. Vi skulle ha en egen monter och hjälpa till att bygga upp mässan. Vi fixade veckan innan med utstyrseln till vår monter.
Sen på måndag V.18 åkte vi till Luleå med guidemobilen var där prick åtta för att bygga upp en mässa som skulle vara i tre dagar. Vi fick börja med att lägga sten åt Beijers trägårds sten och murar. Sen var det trall skruvning som gällde, är en hejare på att skruva nu. Vi hjälpte även till med andra små sysslor här och där. Detta tog cirka tre dagar sen kom jord och blommer. Då var det planterings dags inte varje dag man planterar rakt på golvet i en ishall, mässan var i Arcushallen.
På torsdagen kom det fler utställare och vi började även med våran egna monter. Fiskeguiderna dom skulle ha flugkastnings instruktioner och tävling så det fanns en inomhus bassäng till dom att leka vid. Vi naturguider hade med oss en packad ryggsäck som besökarna skulle gissa vikten på.
Sen på måndag V.18 åkte vi till Luleå med guidemobilen var där prick åtta för att bygga upp en mässa som skulle vara i tre dagar. Vi fick börja med att lägga sten åt Beijers trägårds sten och murar. Sen var det trall skruvning som gällde, är en hejare på att skruva nu. Vi hjälpte även till med andra små sysslor här och där. Detta tog cirka tre dagar sen kom jord och blommer. Då var det planterings dags inte varje dag man planterar rakt på golvet i en ishall, mässan var i Arcushallen.
På torsdagen kom det fler utställare och vi började även med våran egna monter. Fiskeguiderna dom skulle ha flugkastnings instruktioner och tävling så det fanns en inomhus bassäng till dom att leka vid. Vi naturguider hade med oss en packad ryggsäck som besökarna skulle gissa vikten på.
På fredagen började mässan. Kl 10.00 strömmade det in massa nyfikna besökare och vi vi var på olika platser för att ge dom ett trevligt besök. Vi var bland annat i våran egna monter och vid fiskebanan förstås men även vid Hägglunds äventyrsbutik för att sälja tält och jag och Hampus satt bakom demonstrations köket för att sköta ljud, ljus och bild när kockarna skulle laga olika smaskigheter. Vi hjälpte Hägglunds med olika saker även tidigare i vecka. Och som tack för det fick vi lite rabatt i deras butik. Fredagen flöt på bra besökarna verkade tycka det var en trevlig mässa och vi hade kul på olika ställen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


