Vädret har växlat som tusan idag. På förmiddagen var det linne väder och efter lunch haglade det en stund. Hagel vädret kom från Finland. Ganska "taskigt" av dom, haha... En dag som denna ska man egentligen vara ute och njuta av det fina vädret. Men inte vi inte vi sitter inne och fördjupar oss i miljöbalken och artskuddsförordningen. För att på fredag bli jakttillsynsmän (och kvinnor). I kväll är det kniv kurs. Då ska jag bli helt klar med min kniv. Känns gött.
En blogg om en tjej som ska gå en tvåårig utbildning till naturguide. Så kan hennes vardag se ut.
måndag 8 mars 2010
söndag 7 mars 2010
lagar, lagar,lagar...
Jag blev fiske bevakare i fredags. Var skit nervös inför provet i fredags, men det var en baggis. Frågorna var nästan redan ifyllda. Har pratat om lagar hit och dit hela veckan. Höll på att bli galen ,måndag, tisdag, onsdag fiskelagen, torsdag polisen kom och berättade om den svenska lagen brottsbalken kap 24 § 1,4,6 och 7. Fredag provet. När man är fiske bevakare håller man koll på att folk har fiske kort på det området man bevakar. Området ansöker man om till länsstyrelsen när man har hittat ett område. Till veckan som kommer är det ännu mer lagar som ska plöjas igenom jakt lagen. Får hoppas jag blir jakt bevakare också, men det ska tydligen vara svårare. Och jag som är trött på lagar redan nu. Man kan säga att det där med lagar är inte riktigt min grej.
torsdag 4 mars 2010
SLAO - ABISKO
Åkte till Abisko på söndagen, åkte 40 mil i bussen, trasig fläkt, fantastiska vänner, SLAO- snö och lavin utbildning, hade teori på måndags förmiddagen, pratade om brottkanter, säkert vägval, terräng fällor, jobbade med spade- sond- transceive, åkte upp på Nuolia på eftermiddagen, var knappt nån snö och -25, tog mig ner med möda, åkte till björnfjäll i Norge på tisdagen, topptur, promenad på skidor till toppen, SOL, var -27 och lite blåst, kollade snökvaliten, hade avslutnings exeminering på onsdagen, fick låna turskidor med stighudar, hade -40 som kallast en natt, sov på vandrarhem, fick istappar till ögonfransar på dagarna. bastade en kväll, åt god mat, hade fantastiska instruktörer, svettades fast det var -27 ute, klarade utbildningen, fick certifieringen, vill åka till Abisko igen, gjorde kamrat räddning, hittade transceiverna, grävde snö i ett V, kändes som första gången jag åkte skidor igen,
åkte hem, hade kul.
MM................................................................
söndag 14 februari 2010
Vintertur...
Så var det dags för vår första veckotur, bo i tält en hel arbetsvecka. Det skulle vara en vinter tur med prat om skogen, djuren, lite fisk och mycket skidåkning. Så blev det också. Vi packade bilen med folk och släpet med utrustning på måndag morgon sen bar det iväg. Vi åkte till Bengts ställe (tillfälliga rektorn). Där vi parkerade bilarna för att skida iväg till vår camping plats för natten. I och med att vi skulle vara ute hela veckan hade vi mycket packning med oss. Var jobbigt att dra pulkorna med den i , tur att vi har många starka killar och tjejer i klassen. På vägen stannade vi för att ta vilopauser och lunch. Man måste dricka mycket även fast det är kallt ute och det kan vara farligt att svettas när det är kalt ute och när man blir stilla blir man fort kall. Därför hade vi ett lugnt tempo så alla hängde med och ingen blev för svettig. När vi kom fram till lägerplatsen slog vi upp tälten. Innan man slår upp tälten på vintern måste man packa snön så att man kan sätta fast pinnarna i snön. Det gör man genom att trampa med fötter och skidor i snön. Sen får det stå en stund och frysa. Tälten uppsatta, snön packad och varma kläder på och då känner man att hungern börjar komma. Vi fixade lite ved och fick precis upp en eld så vi kunde laga vår tacos till middag. Blöt ved är inte det lättaste att elda med. Brinner inte lika bra. Konstigt! Efter middagen krypte vi till kojs.
Tisdagen packade vi ihop våra saker och åkte bort till sjön som vi fiskade med nät i förra veckan. Vi fick 7 gösar och en lake. Efter upptagningen av nät åt vi lunch. Efter ett gott mål mat var man laddad för resan till nästa campingplats. Den resan på vitablixten, lumpens gamla tur skidor, var väldigt jobbig. Vi kom till en jättebacke så vi var tvungna att ta av oss våra skidor och pulsa upp i snön, den räckte upp till midjan, kändes knappt som man kom framåt. Vår nästa campingplats var Honkenen-stugan (skolans stuga). När vi kom fram var kl 19.00 och det var mörkt ute så vi sov i stugan istället för tälten. Lite fusk jag vet men men.
En lyckad vecka med mycket snö och sol.
.
lördag 6 februari 2010
Vinter vinter...
torsdag 7 januari 2010
Praktiken 09-10
www.harriniva.fi
måndag 30 november 2009
En vecka kvar.
Nu är det bara en vecka kvar till praktiken börjar. Jag börjar bli lite
nervös nu. Det har inte hänt så mycket sen sist men vi har gjort lite iallafall. Bland annat har vi isfiskat. Det var kalt blött och dimmigt. Och helt helt dött i sjön för min del inte ett enda hugg. Vi fick tillsammans några tusenbröder och en gädda. Isen var tio cm och vatten nivån som var ovan på isen var också tio cm på de värsta ställena. De sämsta förutsättningar när man ska guida en grupp dåligt väder dåliga kläder och ingen fisk. Men det var bra för då vet vi vad vi ska göra för att hålla upp stämningen vid ett sådant tillfälle i framtiden. När man är ute på isen ska man tänka på säkerheten i första hand.
För att vi ska bli så erfarna som möjligt fick vi prova att ta oss upp med is dubbar ur vattnet
dock inte i sjön (som tur var) utan i simmhallen. Det är jobbigt, jag provade med skoter overål och ryggsäck. Det var väldigt tungt och jobbigt. Sen måste man ju ha is dubbar med sig på isen och det hade jag inga. Så vi gjorde egna med spik och träbitar. Det kändes inte så jätte säkert, får hoppas man har riktiga den dagen man ramlar i på riktigt.
Vi var hos Sixten för vi skulle hjälpa honom med ett arrangemang som han hade i fredags. Så först, förra fredagen var vi och hälsade på hans renar och rekade. Pratade lite med Oskar och Felix två av renarna där, dom som är tama. Vi åt soppa och planerade inför fredan. Sen i fredags var det dags för att prova
guide yrket på riktigt för mig. Det var ett gäng stockholmare, 41 stycken som skulle bli servade med lite frilufsaktiviteter. Vi hade saga i kota, renrajd, natur stig och lasso kastning att erbjuda. Jag hjälpte till att Köra renrajden kälke som renen drar. Så nu har jag fått renkörkort :). Inte alla som har det. Oskar och Felix var inte jätte samarbetsvilliga i fredags, skulle inte jag heller varit om jag var ren. Arrangemanget och guidningen gick fint. Gästerna var nöjda och vi var trötta så det var inget att klaga på. Jag tror dom var nöjda iallafall.
Jag och Felix är på promenad...
Klarade skoterkörkortet i kväll. I morgon Har vi sista kniv träffen för detta året. Hoppas jag blir klar. Och i morgon börjar packningen. Kanske är lite saker jag behöver inhandla nu i sista minuten mä. Denna veckan har vi matlagnings vecka.
Grått men glatt!
För att vi ska bli så erfarna som möjligt fick vi prova att ta oss upp med is dubbar ur vattnet
Blött och Tungt!
Vi var hos Sixten för vi skulle hjälpa honom med ett arrangemang som han hade i fredags. Så först, förra fredagen var vi och hälsade på hans renar och rekade. Pratade lite med Oskar och Felix två av renarna där, dom som är tama. Vi åt soppa och planerade inför fredan. Sen i fredags var det dags för att prova
Jag och Felix är på promenad...
torsdag 12 november 2009
Turister.
Så var jag veckovärd igen. Turismkunskap och turismgeografi denna gång. Vi har läst två väldigt spännande böcker denna veckan välkommen till paradiset och det goda värdskapet. Paradis boken handlar om turismindustrins baksida och den andra handlar om värdskap som du förstår. Snön har kommit för att stanna nu tror vi och det är väldigt lätt att längta bort till varmare bredgrader nu. Vi har pratat om vad folk vill ha och hur de vill ha det när de åker på semester om hur det vill ha allt för sig själva men en då bli servade jämt och hur det i sintur leder bort lokalbefolkningen och förstör miljön och naturen. Denna veckan har jag inte behövt jobba så mycket som veckovärd, läraren har fixat det mesta.
Jag har kommit en bit på kniven nu har stoppat in bladet i en träbit ser inte så jätte mycket ut för värden än. Man står lite som ett fån när man får två träbitar och ett blad i hannden. Här, varsågod, gör en kniv. Det tar tid och är inte det lättaste.
Annars gör jag inte så mycket läser på jägarexamen, fattar inget där heller ibland.
Fick en talrik över näsbenet här om dagen, Henrik och jag bråkade lite (på skoj) sådant som händer här skoj och kul oftast. Fredag i mon igen skönt, kul, jobbigt tiden går så fort.
torsdag 5 november 2009
Starta företag.
Starta företag. Vill jag det?
Jag vet inte det än, men det är det vi har jobbat med i veckan. Pratat om marknadsföring och entreprenörsskap. Jag kanske vill starta ett eget företag någon gång i livet. Vi fick göra en affärsplan i onsdags det var inte det lättaste. Man måste ha en ide`för att starta ett företag och det har jag inte, tror jag inte iallafall.
Vi har varit på olika föreläsningar i veckan bland annatt en i dag som var jätte bra. Det var en kille från Växsjö som åkte till Nepal och startade ett företag där. Det låter kanske inte så jätte kul men det var mycket intressant Vi har även lyssnat på tre företag som sysslar mer med rådgivinig till företag.
Det börjar bli mörkt här nu. Mörknar redan vid fyra tiden. Undras hur länge det är kvar till det är mörkt konstant typ. Föresten jag fick praktik platsen som jag ville ha. det blir i Finnland på ett stort ställe om inget händer. Blir över julen. Det ska bli spännande.
I morgon undras vad som händer då. Ha en fortsatt fin kväll eller dag.
onsdag 4 november 2009
Stickande vecka med fest.
Det har varit en soft vecka med stickning som huvud uppgift för min del. Man kunde även göra kåsor och annat men jag föll för stickningen. Stickade måndag, stickade tisdag, stickade, onsdag, stickade torsdag, var helt slut fredag ;). Nej det var faktiskt inte så farligt men vi var lediga i fredags. Då var vi och kollade på rengärde. Det är när man fångar in renarna för att märka och dokumentera dom. Papprena skickas sedan till länstyrelsen. Blev det några vantar tror du, - jo två par faktiskt Två par äkta lovika vantar stickade av mig själv.
På fredag kvällen var vi på hallowin fest. Jag var zombi. Festen ägde rum på folketshus det var mycket folk där för att vara i Övertorneå. Det wowades när jag kom ut på dansgolvet, hade lyckats med min aoutfit, den var läskig. Poäng till mig hehe...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)